reklama

Obhajoval som Sky Europe...

Rozhodol som sa pustiť do viac než kontroverznej témy. Už na začiatku písania mi bolo jasné, že budem obhajovať niečo, čo je v očiach mnohých neobhájiteľné. Že vytiahnem argumenty, ktoré u mnohých síce stoja na tenkom ľade, ale že ich dokážem dostatočne zdôvodniť. Pretože každé konanie má aj vysvetlenie, a neverím, že by si akákoľvek spoločnosť robila u zákazníkov úmyselne zlé meno.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)
Ilustracne foto: JK
Ilustracne foto: JK 

Prečítajte si: Lietam so Sky Europe a nemám žiadny problém... Som normálny?

Osobná motivácia.

A moja osobná motivácia? Snáď len tá, že mám s touto spoločnosťou dobré skúsenosti. A keď ostatní masovo vyťahujú tie negatívne, tak cítim vnútornú potrebu sa ozvať. Možno z určitej solidarity, možno preto, aby bolo vidieť, že nielen negatívne pohľady hýbu svetom. A hlavne, na blogu sa názor vyníma výraznejšie ako v diskusii, kde často zapadne prachom. Pre tých, ktorí to v mojom prvom článku nepochopili dodávam, že nie som zamestnancom Sky Europe ani ich PR manažérom. Jediné, čo ma s touto spoločnosťou spája, je predplatený kredit za niekoľko stoviek EUR, ktorý som si u nich kúpil, keďže ročne absolvujem niekoľko desiatok letov, a dokážem tak ušetriť fakticky ďalšie desiatky EUR na transakčných poplatkoch a ešte získať kreditový bonus. To je možno vysvetlením pre jedného z diskutérov, ktorý sa ma pýtal, či im lížem zadky zadarmo alebo za prachy... záver nechávam na úsudku každého.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V diskusii som bol označený za alibistu, provokatéra, za niekoho, kto obhajuje porušovanie zákonov a kto podporuje neseriózne firmy. A iróniou osudu bol fakt, že v deň zverejnenia môjho článku na blogu musela Sky Europe nečakane vrátiť časť svojich lietadiel lízingovej spoločnosti GECAS, a niekoľko dní mala problémy s meškaním letov.

Ako o "zhabaní" lietadiel informovali médiá?

V tomto bode na chvíľu odbočím - server SME.sk o vrátení lietadiel informoval titulkom „Sky Europe prišla o lietadlá “, a samotný prvotný text (neskôr doplnený) vyznel tak, že celý biznis im prestáva fungovať a je na nich len veľa sťažností. Na eTrende som sa dočítal o niečo vyváženejšiu správu, že Sky Europe prišla o šesť lietadiel , a neskôr pribudol ďalší text, že urýchlili objednávku nových lietadiel, ako aj fakt, že na predaj leteniek nemali tieto udalosti výraznejší vplyv. Mimochodom, aj weby TravelPoint.sk a Pravda.sk a ďalšie informovali o približnom počte lietadiel priamo v titulku, a nevydávali udalosť za tragédiu. Len SME.sk informovala v titulku o neurčitom počte lietadiel, čo vzbudzovalo dojem, že Sky Europe vlastne prišli o všetko.

Mimochodom, takmer v každom článku nechýbalo ani zdôvodnenie situácie zo strany Sky Europe a celkové dokreslenie situácie, ktoré nebolo len v neprospech spoločnosti. Napríklad fakt, že britská spoločnosť E-Clear UK PLC, ktorá pre Sky Europe spracúva platby z kreditných kariet im zadržiava približne 10 miliónov EUR , len nedávno došlo k dohode o ich postupnom uvoľnení. Tento fakt je pre pochopenie situácie veľmi zásadný, a môže skrývať aj odpovede na ďalšie otázky, napríklad prečo spoločnosť refunduje zrušené lety tak neskoro, alebo prečo údajne dlhuje odvody za svojich zamestnancov. Na eTrende a ďalších weboch som sa mnohé z týchto vecí postupne dočítal, na SME.sk som podobné zmienky nenašiel.

Z tohto som usúdil, že medzi redakciou SME.sk a Sky Europe pravdepodobne panuje určitá averzia. V mediálnom svete sa to stáva, a dá sa to pochopiť (opäť obhajujem, to, čo mnohí budú považovať za neobhájiteľné, ale som realista). Čo ale pochopiť nedokážem je fakt, prečo letecká spoločnosť nereaguje na sťažnosti uverejnené na tomto serveri , zvlášť vtedy, keď nie všetky sú oprávnené, a niektoré by sa dali vyriešiť pomerne rýchlo a „od stola“. A najmä v prípade, keď sťažnosti a následná diskusia k nim robia spoločnosti výrazne negatívnu publicitu.

Ako reagujú cestujúci? Nízka cena rozhoduje...

Čo ma však zarazilo, je aj fakt, ako cestujúci reagujú na túto spoločnosť. Napriek jej zdanlivej neserióznosti, arogantnosti, nezáujmu o pasažiera a podobným neduhom, s ňou ľudia (aj Slováci) znovu a znovu cestujú. Mám pár známych, ktorí sú notoricky nespokojní kvôli tomu, pretože musia platiť stále nové a nové poplatky. Kedysi bola preprava batožiny zadarmo, dala sa kúpiť letenka cez TatraPay aj bez transakčného poplatku, a pod. Dnes už sa platí za každý krok, a tým pádom pribúda nespokojných. Akciová letenka z Košíc sa pri zarátaní batožiny a transakčného poplatku "vyšplhá" z najnižších 9 EUR na minimálne 24 EUR, a to sa bavíme o najvýhodnejších akciových ponukách. No napriek nespokojnosti a cenovému zavádzaniu si niektorí moji známi stále kupujú nové a nové letenky, lebo vraj „musia“. Holt, z Košíc do Bratislavy za 50 minút a za cenu skoro nižšiu ako vlakom, to už človek radšej svoju nespokojnosť „prehltne“.

Túto situáciu som prirovnával nedávno k írskemu Ryanairu, ktorý má snáď najhoršiu povesť zo všetkých európskych leteckých spoločností. No zároveň patrí medzi najviac prosperujúce, najmä vďaka tomu, že ponúka zdanlivo najnižšie ceny. Zámerne píšem zdanlivo , pretože práve Ryanair účtuje najviac dodatočných poplatkov a konečná cena za letenku je častokrát vyššia ako u iných low-costov. A hoci pri svojom podnikaní Ryanair dlhodobo obchádza rôzne zákony a smernice, funguje úspešne ďalej. Je len iróniou, že názory klientov ho prakticky vôbec nezaujímajú.

Prečo to porovnávam? Dôvod je jednoduchý. Bežného cestujúceho nezaujíma, akým spôsobom sa spoločnosť dopracuje k nízkej cene za službu, a že nie všetko je vždy s kostolným poriadkom. Cestujúceho predovšetkým zaujíma, aby sa dostal z bodu A do bodu B za čo najnižšiu cenu, pri dodržaní nutných bezpečnostných pravidiel. A to Ryanair spĺňa na výbornú, a navyše má podchytenú obrovskú sieť destinácií. Mimochodom, so samotným poskytnutím služby a dodržiavaním bezpečnostných predpisov žiadna spoločnosť problém nemá. Keby mala, už by dávno bola na čiernej listine leteckých prepravcov EÚ a nemohla by v Európe poskytovať svoje služby.

Pozrite si: Letecké spoločnosti so zákazom prevádzky v EÚ



Low cost nie je ideálny. Ale ujde.

Nech už toto moje zmýšľanie vyznieva akokoľvek alibisticky, myslím, že každý cestujúci, ktorý využíva low-costové aerolínie, by mal rátať s možnými problémami. V leteckom biznise je všetko oveľa komplikovanejšie ako napríklad pri prevádzke autobusu. Väčšinu služieb pre leteckú spoločnosť zabezpečujú tretie strany – spracovanie platieb, check-in na letisku, manipulácia s batožinou a pod. Čím viac medzičlánkov, tým viac potenciálnych problémov. Preto nie je ničím výnimočným (ale ani každodenným), keď sa napríklad stratí batožina, alebo príde poškodená, prípadne keď pracovník na check-ine odmietne pustiť cestujúceho do lietadla kvôli formálnemu porušeniu prepravných podmienok (tj. napríklad neskorému príchodu).

Ale treba si uvedomiť, že nízke ceny v leteckej preprave sú vždy na úkor niečoho iného. Nie je možné očakávať, že cena 9 EUR za let Bratislava – Košice vrátane poplatkov bude rentabilná. Musela by byť minimálne o 50 EUR vyššia. Prípadne letieť za 19 EUR z Prahy do Bruselu očakávať, že vždy všetko klapne bez chyby. Či v lepšom prípade si myslieť, že táto cena je štandardná, a potom sa čudovať, že niekoľko minút po vyhlásení akcie sú lacné letenky fuč, prípadne, že „spadol“ rezervačný systém. Opäť obhajujem neobhájiteľné, ale je fakt, že lacné lietanie má svoje výhody aj nevýhody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výhody sú zrejmé, je to neuveriteľná úspora na strane zákazníka. Nevýhody by ale mali byť tiež zrejmé – cena je limitovaná len na určitý počet miest, môžu sa vyskytnúť problémy nielen pri samotnej rezervácii a jej potvrdení, ale aj neskôr so zrušením letu, s následným dlhým čakaním na refundáciu. Môže byť znížená ochota pri vybavovaní reklamácií /napríklad z personálnych dôvodov - aj keď ja osobne som sa s ňou nikdy nestretol/ a môžu sa vyskytnúť aj iné problémy, ktoré by pri štandardných aerolinkách možno nehrozili (aj to je však otázne). V tej chvíli má každý na výber – či si vyberie let so spoločnosťou, ktorá má u mnohých nižší punc serióznosti, alebo si priplatí a bude letieť s podstatne drahšou spoločnosťou, ale s istotami, ktoré sú vo vysokej cene zahrnuté.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj u low-costu sa dajú istoty "kúpiť".

Mimochodom, aj u low-costu sa dajú istoty „kúpiť“. Môžete si kúpiť flexibilnú letenku za viac ako 200 EUR a budete mať istotu kreditovej refundácie a možnosť kedykoľvek bezplatne zmeniť svoju rezerváciu, dokonca aj po zmeškaní odletu. Budete môcť bezplatne zmeniť meno pasažiera, poistiť si batožinu, mať istotu vybraného miesta v lietadle, a podobne. Prípadne si kúpite lacnú letenku ale poistíte si batožinu za niekoľko desiatok EUR navyše a kúpite si konkrétne miesto v lietadle za ďalších pár EUR. Lenže koľkí cestujúci to skutočne urobia? Keď väčšina čaká na výhodné akcie a snaží sa letieť za čo najnižšiu cenu? Prečo by si výslednú platbu zbytočne navyšovali?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S týmto názorom budem asi nepopulárny, ale pre mňa je z pochopiteľných dôvodov oveľa dôležitejšie letieť za nižšiu cenu a akceptovať možné nedostatky, a aj preto sa na väčšinu vecí pozerám cez trochu inú optiku. A som rád, že v diskusii pod mojím predchádzajúcim článkom sa objavili aj súhlasné názory so mnou, a že nie som v tejto pozícii sám. Hoci treba podotknúť, že súhlasní diskutéri boli v menšine, a častokrát ich prekryli hlučnejší kritici, najmä takí, ktorých som svojím textom naštval. Ale keďže ide o súkromný blog, hádam si môžem dovoliť vysloviť svoj názor. A potešilo ma, že nie som jediný, kto dokáže dať najavo aj pozitívne skúsenosti .

Čo by som povedal, keby mi neprávom zadržiavali peniaze?

Na záver odpoveď pre jednu z diskutérok, ktorá sa ma pýtala , ako by som ja bral situáciu, keby mne spoločnosť zadržiavala peniaze niekoľko mesiacov a odmietala mi ich vrátiť? Mávol by som nad tým rukou, len preto, že ide o low-cost? Pravda je, že by som nebol z toho nadšený, a záviselo by to aj od výšky zadržiavanej sumy. Pokiaľ by k tomu došlo raz a ojedinele, pravdepodobne by som nad tým mávol rukou s tým, že sa to môže stať. Ak by k tomu dochádzalo pravidelne, tak by som v budúcnosti volil inú spoločnosť, prípadne iné spôsoby dopravy. Doteraz sa mi vždy peniaze za zrušené lety vrátili, aj keď to skutočne trvalo niekoľko mesiacov. Ale keď si prerátam, koľko peňazí som vďaka lacným letenkám ušetril, v konečnom dôsledku som veľmi spokojný. Ak by som mal za každý let platiť cenu letenky u štandardných „high-cost“ spoločností, nemohol by som si to dovoliť.

PS: Od marca začína na Slovensku pôsobiť nový regionálny dopravca Danube Wings , ktorý bude lietať aj na linkách z Bratislavy do Košíc a Popradu. Nejde o low-cost, ale uvádzacia cena 33 EUR vrátane poplatkov je veľmi lákavá. Nová konkurencia na slovenských letiskách môže určite pomôcť a každému, kto sa odváži podnikať v tejto oblasti úprimne držím palce.

PPS: Budem rád, ak sa diskusia pod týmto článkom bude niesť opäť v konštruktívnej rovine. Pokiaľ by mal niekto potrebu mi vyčítať môj alibizmus, nech mi radšej napíše súkromnú správu :-)

Juraj Koiš

Juraj Koiš

Bloger 
  • Počet článkov:  110
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Rád píšem o všetkom, čo ma zaujme. A rád dávam najavo aj pozitívne skúsenosti, ktoré nevnímam ako samozrejmé. Zoznam autorových rubrík:  Letecká dopravaCestovanie vlakomSpoločnosť a politikaMédiá @ komunikáciaHokej a futbalŽivot v BratislaveŽivot v PraheOstatné články

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu