EC Hungaria – jednotka medzi vlakovými reštauráciami

Autor: Juraj Koiš | 25.2.2009 o 11:35 | Karma článku: 10,76 | Prečítané:  8257x

Pri častých cestách vlakom som si už dávnejšie navykol na cestovanie v reštauračných vozňoch. Síce mnohé z nich v EuroCity vlakoch nepatria medzi cenovo najprístupnejšie, no mám aspoň istotu voľného stolíka a pomerne rýchlo ubehnutej cesty. Ak by som zostavoval pomyselný rebríček vlakových reštaurácií, tak reštauračné vozne vo vlakoch EC Hungaria by som bez váhania zaradil na prvé miesto.

 Foto: Tobias B. Kohler, www.railfaneurope.net

Môj prvý kontakt s reštauráciou v EC Hungaria bol asi pred štyrmi rokmi počas krátkej cesty z Kútov do Bratislavy. Dovtedy som sa podobným zariadeniam vyhýbal s tým, že sú predražené, ale prvý dojem z interiéru tohto „reštauráku“ bol veľmi pozitívny. Na pomery mobilného podniku je zariadený veľmi vkusne nielen čo sa týka farebnosti, ale aj priestorového vybavenia. Počet stolov umožňuje, aby sa v jednej chvíli pohodlne stravovali desiatky ľudí, kým v slovenských IC vlakoch som sa stretával najmä s tým, že sedenie okolo stolov bolo urobené do kruhu a tým pádom sa príliš veľa stolov na dĺžku vozňa nezmestilo. Kruhové sedačky v našich vlakoch sú síce veľmi užitočné, pokiaľ cestuje partia ľudí, ktorá sa chce spolu najesť. Problém však nastáva vtedy, ak človek cestuje sám (prípadne vo dvojici), a nechce obsadiť celý stôl len pre seba. Keďže stoly sú kvôli širokým sedačkám len tri, väčšinou bývajú všetky obsadené. V tej chvíli máte ešte možnosť si sadnúť za barový pult, čo ale nie je vždy pohodlné.

Rozmiestnenie stolov v EC Hungaria
Interiér reštauračného vozňa vo vlaku EC Hungaria, foto: Tobias B. Köhler

Takže rozmiestnenie stolov a celkové usporiadanie vo mne vyvolalo pozitívne pocity už pri prvej ceste maďarským reštaurákom. Na konci prvej cesty síce prišiel aj prvý cenový šok, keď som zistil, že za dve malé pivá si odomňa vypýtali 240 korún. Hneď som pochopil, prečo je táto reštaurácia takmer celú cestu poloprázdna. Keďže nejde o slovenský ani český vlak, ceny sú nastavené pre západnú klientelu. Pri ďalších cestách som však zistil, že v tomto podniku ozaj stojí za to občas načrieť do peňaženky.

Určitým neduhom všetkých EC vlakov prechádzajúcich cez Bratislavu je, že sú neskutočne preplnené. Či už cestujete do Prahy alebo opačne v piatok, sobotu, pondelok alebo aj v stredu, na peróne vždy nájdete pomerne veľa ľudí čakajúcich na rovnaký spoj ako vy. Nehovoriac o tom, že trasa vlaku vedie až do Berlína, a skupina ľudí idúcich jedným alebo druhým smerom je vždy pomerne veľká. Aj preto nemá veľmi cenu snažiť sa vstúpiť do druhej triedy. V lepšom prípade zostanete stáť uprostred chodby, v horšom na vás zostane miesto pred toaletou. V prvej triede sa vždy miesto nájde, ale keď už je človek ochotný si priplatiť, čoskoro zistí, že cenový rozdiel je pohodlnejšie zužitkovať práve v reštauračnom vozni.

Kto je ochotný minúť viac, má na výber zo stáleho menu, kde si môže zvoliť polievku, hlavné jedlo a dezert za približne 17 Eur. Dá sa však najesť aj podstatne lacnejšie. Šaláty stoja okolo 4-6 Eur, predjedlá vrátane praženice alebo omelety sa dajú objednať tiež za takúto cenu. Z hlavných jedál odporúčam najmä vynikajúco pripravené kura na paprike s haluškami, to vyjde na 10 Eur. Poznám jedincov, ktorým dokonca jedna porcia nestačí a na konci cesty si ešte objednajú „repete“, ktoré si odnesú domov. A medzi ďalšie úžasné chuťovky patria palacinky s marmeládou alebo čokoládou za 3 Eurá. Ak platí heslo, že nie sú palacinky ako palacinky, tak jednoznačne práve tu.

Kruhove sedenie v slovenskom IC vlaku
Kruhové sedenie v slovenskom IC vlaku, foto: www.wgske.sk

Obsluha je maďarská, ale s porozumením češtiny a slovenčiny nemá problém, aj keď istejšia je angličtina, nemčina alebo pochopiteľne maďarčina. Pobyt vo vozni je obmedzený na 40 minút, ale keďže nikdy nie je celý obsadený, tak sa toto pravidlo nemusí dodržiavať. Podobne je obsluha tolerantná aj k používaniu notebookov, aj keď oficiálne to nie je povolené. Pokiaľ však neblokujete stolík niekomu inému a celú cestu niečo konzumujete, nie je s tým problém.

Reštauračný vozeň je jednoznačne najväčšou devízou tohto vlaku. Okrem toho sa však oplatí cestovať aj prvou triedou, najmä pokiaľ je človek unavený. V cestovne slabších dňoch obvykle nie je problém nájsť aspoň jedno prázdne kupé a pokiaľ je v ňom človek sám alebo so známymi, môže si z dvoch naproti umiestnených sedadiel rozložiť pohodlné lôžko. Aj vďaka týmto plusom sa na cestovanie vlakmi EC Hungaria vždy teším a cielene si ich vyberám pre svoje cesty do Prahy a späť.

Vecerny interier EC Hungaria
Večerný interiér EC Hungaria, foto: Tobias B. Köhler

Odchody EC Hungaria podľa aktuálneho cestovného poriadku:
EC 170: z Bratislavy, smer Praha, Berlín: denne o 12.01
EC 171: z Prahy, smer Bratislava, Budapešť: denne o 11.30

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

DOMOV

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?


Už ste čítali?