reklama

Zrušili nám Pendolino do Bratislavy. Pre cestujúcich dobrá správa.

Český rýchlovlak Pendolino prestane od decembra premávať na Slovensko z Prahy do Bratislavy a bude nahradený inou súpravou štandardu EuroCity. Na koľajnice sa tak vráti pôvodná Slovenská strela ako sme ju poznali do roku 2006. Či nám to zoberie kus národnej hrdosti z toho, že aj k nám denne zavítal super moderný vlak, to je úvaha pre nacionalistov. Ale fakt, že Pendolino už na Slovensko nepríde, je do veľkej miery pozitívny. Nahradenie bežnou EC súpravou prinesie cestujúcim určite viac úžitku ako škody. A notorickí cestujúci sa pomerne rýchlo prispôsobia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (57)
Ilustracne foto www.filiweb.cz
Ilustracne foto www.filiweb.cz 

Pendolino je pekné, ale...

Okrem moderného dizajnu exteriéru aj interiéru a nadpriemerných možností totiž Pendolino neprinieslo slovenským cestujúcim takmer žiadne výhody. Skôr naopak. Za peknou fasádou sa skrýval síce mimoriadne výkonný dopravný prostriedok, ale vzhľadom na naše železnice bol výrazne nadčasový. Ak sa pre Pendolino používa označenie rýchlovlak, platí to najmä pre západoeurópske trate. Na Slovensku ani v Česku sa toto označenie príliš nehodí – zaváňa skôr iróniou. Pendolino na našich tratiach nemohlo jazdiť vyššou rýchlosťou ako 160 km/h, a preto bola časová úspora pri cestách z Bratislavy do Prahy v porovnaní s bežnými EuroCity súpravami úplne minimálna.

Ak ste za normálnych okolností cestovali s EuroCity z Bratislavy do Prahy, ešte do minulého roka trvala cesta po tejto trase 4 hodiny a 4 minúty. Pendolino bolo schopné túto trasu „preletieť“ za 3:50, ale otázkou je, či to bolo dané jeho vlastnosťami a vyššou priemernou rýchlosťou, alebo skôr tým, že Pendolino v porovnaní s EC vynechávalo stanice v Kútoch a Českej Třebovej, takže ušetrilo v priemere 3 minúty na jednom zastavení. Okrem toho, v poslednom roku sa príliš nedarilo túto trasu prejsť ani za štyri hodiny, a časová úspora oproti klasickému EC vlaku bola naozaj zanedbateľná.

Buzerácia s lístkom a miestenkou

Pendolino však nebolo, aspoň pokiaľ ide o prístup posádky k cestujúcemu, príliš user-friendly. Ale nie kvôli osobnostným či profesionálnym kvalitám posádky, ale skôr nevhodným predpisom, ktoré v tomto vlaku panovali. Ak ste potrebovali narýchlo nastúpiť do tohto vlaku bez lístka, museli ste rátať s tým, že sa vám cesta výrazne predraží. A to aj v prípade, že ste mali zakúpenú kilometrickú banku Českých dráh. Osobne patrím medzi cestujúcich, ktorí využívajú práve kilometrickú banku. Keďže ale Železničná spoločnosť Slovensko podobný produkt už neponúka, bol som nútený si pred každou cestou zakúpiť osobitný lístok na úsek Kúty GR – Bratislava (ktorý sa mimochodom nedá kúpiť cez internet). Lenže nie vždy som to pred cestou stihol, presnejšie nie vždy som stihol dôjsť na stanicu v dostatočnom predstihu.

Aké však bolo moje prekvapenie po nástupe do Pendolina, keď mi palubný personál oznámil, že lístok na tento úsek si môžem kúpiť výhradne za globálnu cenu, pretože v tomto jedinom vlaku sa nemení česká a slovenská posádka. A tak mi nezostávalo nič iné, len zaplatiť vyše 300 českých korún za lístok na tento malý úsek, ktorý sa bežne predáva za menej ako tretinu tejto sumy bez akýchkoľvek zliav.

Diskutabilný komfort

Aj keď je Pendolino nepochybne skvelý marketingový ťahák pre cestujúcich, z hľadiska komfortu nemá výraznejšie prednosti. V druhej vozňovej triede nie je k dispozícii elektrická zástrčka na notebook, aj keď tento prvok sa stáva pomaly štandardom v mnohých EC súpravách. Reštauračný vagón mnohých EC vlakov je tiež oveľa vkusnejší a zaujímavejší než v Pendoline. Nehovoriac o ponúkanom sortimente – na večernej ceste z Prahy do Bratislavy si z ponuky Pendolina určite vyberiete, ale pri rannej ceste sú niektoré položky už nedostupné, čo si vysvetľujem tým, že tento vlak naberá zásoby potravín len v Prahe a pri rannej ceste z Bratislavy posádka už len dopredáva, čo jej z večera zostane.

A pokiaľ ide o komfort pri sedení, tak sedačky v Pendoline sa mi zdajú menej pohodlné ako v iných súpravách nehovoriac o priestore na nohy. V Pendoline je aj málo stolíkov a ak chcete použiť notebook, musia vám stačiť vaše stehná. Ak si chcete sklopiť sedadlo, tak žiadajte miestenku niekde v strede vagóna. Nehovoriac o tom, že ak si sklopí sedadlo niekto pred vami, môžete sa s pohodlím po zvyšok cesty rozlúčiť. Dalo by sa pokračovať úplne minimalistickým odpadkovým košom alebo tým, že čistota alebo vybavenosť niektorých WC nie je vždy ideálna.

Aj keď to, čo vymenúvam, sú iba drobnosti, tak práve tieto nedostatky kazia celkový dojem z toho, čo by malo byť výkladnou skriňou pohodlného a rýchleho cestovania vlakom u nás.

Výhodou je len tá miestenka

Jedinou výhodou cestovania Pendolinom oproti bežnému vlaku je tak nutnosť zakúpenia miestenky. Síce 200 Kč v prevádzkovo silných dňoch je za miestenku pomerne veľa, ale táto cena je daňou za to, že sa nemusíte predierať k svojmu miestu cez davy ľudí v uličke, prípadne nemusíte nikoho „vyhadzovať“ z miesta ako sa to bežne deje vo vlaku, ktorý nie je povinne miestenkový.

Lenže iba povinná miestenka ako výhoda Pendolina určite nestačí. Z tohto pohľadu mi teda Pendolino do Bratislavy určite nebude chýbať. Nahradenie bežnou EC súpravou prinesie cestujúcim určite viac úžitku ako škody. A notorickí cestujúci sa pomerne rýchlo prispôsobia.

Juraj Koiš

Juraj Koiš

Bloger 
  • Počet článkov:  110
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Rád píšem o všetkom, čo ma zaujme. A rád dávam najavo aj pozitívne skúsenosti, ktoré nevnímam ako samozrejmé. Zoznam autorových rubrík:  Letecká dopravaCestovanie vlakomSpoločnosť a politikaMédiá @ komunikáciaHokej a futbalŽivot v BratislaveŽivot v PraheOstatné články

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu